Uygulamalı Yanıtı Bir Ömür Süren Soru

Felsefe sınavı vesilesiyle 1 haftada ve yarım solukta okuduğum, hayatın anlamı üzerine yazılmış 3 kitabın ardından, kendi hayatımdan ziyade başkalarının hayatları üzerinde düşündüm.
-İvan İlyiç ölüm döşeğine geldiğinde 'ben ne yaptım?' diye sormuş kendine, daha doğrusu ben neler yapmamışım neler! demiş olsa gerek..
-Ama hocam İvan İlyiç gibi yaşamıyor muyuz hepimiz, neresi kötü ki düzenli bir hayatın?

Bu konusmaya şahit olduktan sonra, insanlığın kurtulacağına olan inancımı yitirmediysem de, son zamanlarda 'oldukça iyimser' davrandığımı farkettim. Birisi bu kitabı okuyor, adamın koca bir hayatı 'uygun düşen' işler yapmakla harcadığını görüyor, hâlâ da gelip, hepimiz böyle değil miyiz, bunun neresi kötü diye sorabiliyor! Bazıları 'soruyor' gibi görünseler de, aslında sormuyorlar, hayır. Kafasında yarattığı o yapışık ve içinden çıkılmaz, kokuşmuş şartlanmaları, sonuna bir soru işareti koyarak başkalarna bulaştırmaya çalışıyor sadece..

İnsanların kendilerine ne kadar eziyet ettiğini gördükçe içim acıyor.' Bana ne' diyip işin içinden çıkamıyorum da, çünkü ben 'bana ne' diyerek ben olmadım. Kendime ihanet etmemek için bütün günümü birlikte geçirdiğim (istemsiz de olsa), aynı havayı soluduğum bu insanlara sırtımı dönemiyorum. Sanki donmuş bir denizin üzerinde kürek çekip, havada uçan kar tanelerini seyrederken 'işte ilerliyorum' diyorlar. Halbuki bir yere gittikleri yok..

Hayatın anlamı nedir sorusu defalarca geçmiştir önünüzden, bazen de arkanızdan bir yerden. Fazla düşünmeyiz bunu, ölünce anlayacağımıza inanırız nedense. İşin trajik tarafı şudur, hayatın anlamını bulmuşuzdur zaten, elimizde duruyordur ama bir zahmet gözlerimizi ona çevirip bakmayız, nedir ki bu diye, ölürken anladığımızı sandığımız şey, aslında 'uygun düşen daha iyi bir şey kalmadığından ötürü' onu okuyup, demek buymuş demektir! İşte bu yüzden, hayatın anlamını bilmek, bir problemin çözümünü bilmeye benzemez, hayatı anlamlı yaşamaktır, problemi çözmüş bulunmaktır. Eğer ki diyebiliyorsanız; hayatın anlamını biliyorum ben, ve dürüstseniz, yaşdığınız zaten sizin hayatınızdır. Kendininkini çoktan bulup sizi de ona katmak isteyen bir başkasının değil..

0 y o r u m :: Uygulamalı Yanıtı Bir Ömür Süren Soru

Yorum Gönder